loading...
هنرهای رزمی
atta بازدید : 77 نظرات (0)

كاربرد تكنیك

كاربرد یك دفاع ‘ حمله پایه با یك پرتاب با پیچاندن مچ به بیرون(كته گانشی) و یك تكنیك میخكوب كننده حریف برای به تصویر درآوردن كاربرد آتمی/كیوشو وازا به منظور آماده كردن و كنترل حریف انتخاب شده است.

كاربرد تكنیك

كاربرد یك دفاع ‘ حمله پایه با یك پرتاب با پیچاندن مچ به بیرون(كته گانشی) و یك تكنیك میخكوب كننده حریف برای به تصویر درآوردن كاربرد آتمی/كیوشو وازا به منظور آماده كردن و كنترل حریف انتخاب شده است.

حمله ‘ یك مشت به ناحیه شكم/قفسه سینه است . در تصویر ابتدا مدافع خود را آماده دریافت ضربه می كند وقتی ضربه زده می شود او به پهلو گام بر می دارد و سپس ساعد مهاجم را درست از زیر آرنج بلوك كرده و با لبه چاقویی دستش به استخوان زندزبرین (رادیال) حمله می كند و همزمان یك مشت به پیشانی او می زند . نقطه طب سوزنی كه مورد حمله واقع شده است. روده بزرگ (LI-11) نام دارد. هئف از حمله بلوك كننده به صورت اساساً یك ضربه انحرافی است اما می تواند برای مجبور كردن مهاجم نسبت به خم شدن به عقب و دور شدن او و در نتیجه تسهیل كنترل او بكار گرفته شود. همچنین بلوك / حمله نقطهLI-11 می تواند در قالب یك حركت تركیبی نیز اجرا شود.بدین صورت كه بلافاصله پس از انجام آن یك حركت برشی رو به پائین انجام می گیرد.

پس از آن مدافع 180 درجه در جهت عقربه های ساعت بر روی پای چپ خود گردش می كند و ضمن اینكه در جهت حمله حركت می نماید ‘ دست چپ خود را پائین می آورد تا مچ دست مهاجم را در حالیكه رو به بیروت پیچانده شده است نگاه دارد. وقتی گرفتن كامل می شود‘ برای تداوم افتادگی شانه توسط القاء درد فشار به نقطه ریه(LU-10)10و نقطه گرمكن سه گانه(TW-3)3وارد می آید. وقتی مدافع با پای چپ خود به عقب گام بر می دارد و لگن خود را می گرداند ‘ با دست چپش فشار مداومی به LN-10 و TW-3 وارد می آورد و ضمن آن با دست راست خود به مچ دست حریف فشار می آورد . درد حاصل از آن ‘ شانه مهاجم را افتاده نگاه می دارد و مچ دستش را خم می كند و به این ترتیب مدافع را قادر می سازد تا او را از طریق تكنیك(آبشار پرنده)به زمین بیندازد مدافع برای كنترل مهاجم به فشار خود بر LU-10 و TW-3 و بر پشت دست او ادامه می دهد.

سپس مدافع با پای راستش به جلو و به طرف شانه مهاجم گام برمی دارد و با لبه دستش به نقطه قلب (H-3)-3 در سطح داخلی آرنج او حمله كرده و فشار وارد می كند و سبب می شود كه آرنج خم شود تا به این ترتیب بتواند همانند یك هندل برای قفل كردن شانه و چرخاندن مهاك دور آن بكار رود. همچنین گرفتن كته گانشی با اعمال مستمر بر نقاط طب سوزنی نیز باعث ایجاد درد و مانع مقاومت مهاجم در برابر چرخش می شود.

پس از آن مدافع با فشار دادن شانه اش رو به پائین و به بدن مهاجم و ضمن آن با فشار دادن زانونی راست خود به پشت آرنج بیش از حد باز شده مهاجم ‘ یك حركت میخكوب كننده برای تسلیم كردن او اجرا می نماید. این تكنیك باعث ایجاد درد در مچ شست آرنج و شانه می شود.

امتحان منافذ و انجام حركات تركیبی متنوع پیدا كردن نقاط فشاری و حمله به آنها را ساده تر می كند. داشتن دانش پایه از محل نقاط طب سوزنی و آناتومی سیستم عصبی برای بررسی و درك این كاربردها لازم است. یك تذكر : حمله به نقاط فشاری می تواند مضرات جدی برای سلامتی فرد به همراه داشته باشد و نباید به صورت مداوم تمرین گردد. اطلاع از روشهای تجدید نظر شده در هنگام تمرین تكنیكهای ناك اوت ‘ ضروریست.

نتیجه گیری

كاربرد حمله به نقاط حیاتی و آتمی در آی كی دو موضوعی با ابعاد گوناگون است . سبكهایی كه بر كارایی خیابانی تمركز دارند‘ همانند انواع قدیمی این هنر ‘ احتمالاً تاكید بیشتری نیز بر آتمی خواهند داشت . اما سایر سبكها ترجیح می دهند تا از تكنیكهای نرمتر استفاده كنند و بر كی(ki)تمركز نمایند.اعتماد به سیستم ‘ فلسفه ‘ آموزش قلبی ‘ نوع سبك ‘ استمرار تمرین و بلوغ رزمی كار دانستن قوانین و همچنین طبیعت حمله همگی از عوامل دخیل هستند.

از دیدگاه نویسنده ‘ آتمی و كیوشو وازا نقش فراوانی در آی كی دو دارند و عامل انتقال از هنر به مبارزه می باشند. آنها به مدافع اجازه می دهند كه با كمرین خطر برای افراد درگیر ‘ موقعیت را كنترل نماید. ناتوانی در استفاده از ابزارهای موجود در دسترس ‘ در یك موقعیت مبارزه ای برای بدست آوردن یك نتیجه دلخواد و ایمن ‘ عدم مسئولیت پذیری فرد و غفلتاز كاربردهای احتمالی خشونت را نشان می دهد.


ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1102
  • کل نظرات : 15
  • افراد آنلاین : 13
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 53
  • آی پی دیروز : 38
  • بازدید امروز : 69
  • باردید دیروز : 62
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 452
  • بازدید ماه : 9,064
  • بازدید سال : 51,443
  • بازدید کلی : 313,270