loading...
هنرهای رزمی
atta بازدید : 111 نظرات (0)

این روزها تجارت كثیفی در برخی باشگاه های بدنسازی رواج پیدا كرده كه متاسفانه ورزشكاران را به سمتی سوق می دهد كه برای داشتن بدنی ورزیده حاضر هستند هر تركیبی را با عنوان آمپول های تقویتی و افزایش دهنده حجم عضلات استفاده كنند بی آن كه از عواقب این نوع تركیبات باخبر باشند.

تولید عضلات پوشالی با داروهای انرژی زا

این روزها تجارت كثیفی در برخی باشگاه های بدنسازی رواج پیدا كرده كه متاسفانه ورزشكاران را به سمتی سوق می دهد كه برای داشتن بدنی ورزیده حاضر هستند هر تركیبی را با عنوان آمپول های تقویتی و افزایش دهنده حجم عضلات استفاده كنند بی آن كه از عواقب این نوع تركیبات باخبر باشند.

شاید دانستن این نكته برای تان جالب باشد كه واژه دوپینگ اصالتا از زبان آفریقایی نشات گرفته و اشاره به نوعی نوشیدنی الكلی دارد كه برای مراسم رقص و آواز و بالا بردن انرژی به كار می رفته و كم كم پایش به دنیای ورزش نیز باز شده است. اما آن چیزی كه باعث شد تا مصرف این نوع تركیبات با نوعی چالش مواجه شود، به سال 1886 برمی گردد كه یك دوچرخه سوار به نام لینتون به دنبال مصرف یكی از همین تركیبات جان خود را از دست داد و آن زمان بود كه محققان و به تبع آن ورزشكاران به اثرات سوء این نوع تركیبات پی بردند.

 البته آمار تلفات ناشی از مواد نیروزا و دوپینگی به همین جا ختم نشد و سال های بعد نیز ورزشكارانی بودند كه یكی پس از دیگری به دلیل ناآگاهی از پیامدهای مصرف این مواد دچار مرگ های دلخراش شدند. به عنوان مثال در سال 1960 دوچرخه سواری دانماركی در المپیك رم به علت مصرف تركیبات مت آمفتامین هنگام مسابقه جان خود را از دست داد. این موج كم كم آن قدر گسترش پیدا كرد كه ورزشكاران مشهوری همچون دونده معروف سرعت، بن جانسون یا فوتبالیست بزرگ آرژانتینی، مارادونا نیز به مصرف این تركیبات رو آوردند و یك عمر آبرو و حیثیت ورزشی خود را یك شبه به باد دادند. به تدریج سوداگران این صنعت به فكر افتادند كه قدری نسل داروهای دوپینگی را تغییر دهند و به این شكل صنعت داروهای آنابولیك و نیروزا برای ورزشكاران پایه ریزی شد كه تا امروز هم ادامه دارد و هر روز كه می گذرد، شاهد تركیبی جدید هستیم كه تنها به بهانه داشتن بدنی ورزشكاری، هر چند مصنوعی جوانان ما را به ورطه نابودی می كشاند.

بدنسازی، بازار داغ مواد نیروزا

بدنسازی از دیرباز مورد توجه جوانان بوده و هست و به واقع در تمامی رشته های ورزشی نمی شود منكر اهمیت آن شد و همه ورزشكاران بر این عقیده هستند كه این رشته ورزشی پایه و اساس همه ورزش ها به شمار می رود.

حتی این رشته ورزشی در تمام دنیا آن قدر پیشرفت كرده كه امروز كاملا علمی دنبال می شود و استادان برجسته آن حتی در كشور ما كم نیستند. اما این كه چرا امروز در معدود باشگاه های بدنسازی جوانان را به استفاده از تركیبات نیروزا ترغیب می كنند پدیده ای است كه باید هر چه سریع تر با آن مبارزه كرد و از رشد قارچ گونه این بی فرهنگی ممانعت به عمل آورد.

آمپول های نیروزا

استروئیدهای آنابولیك پرطرفدارترین تركیبات نیروزا هستند.

در واقع افرادی كه اقدام به مصرف تركیبات نیروزا می كنند، استروئیدهای آنابولیزان را ابتدا انتخاب می كنند و به قولی از همان اول، بدترین را برمی گزینند. نمونه های شایع هورمون های آنابولیزان را می توان به گروه های زیر تقسیم بندی كرد:

متیل تستسترون: عضله سازی در بدن همه ی ما تابع فعالیت هورمون تستسترون است و متیل تستسترون در حقیقت فرم خوراكی این هورمون به شمار می رود. این دارو كه فرم متیل دار شده تستسترون است، مقاومت بیشتری نسبت به تستسترون طبیعی بدن دارد و به همین دلیل در برابر آنزیم های كبدی كه مسوول متابولیسم آن هستند، بیشتر دوام می آورد و مدت طولانی تری در گردش خون باقی می ماند.

افرادی كه متیل تستسترون را برای عضله سازی مصرف می كنند اگرچه در مدت كوتاهی دارای عضلاتی قوی می شوند اما به تناسب آن در مدتی كوتاه تر، دچار نارسایی شدید كبدی می شوند چرا كه متیل تستسترون به سرعت در كبد رسوب می كند و سلول های كبدی را از بین می برد. متاسفانه نارسایی كبد از جمله بیماری های مرموزی است كه در مراحل انتهایی، بیماری خود را نشان می دهد و وقتی بیمار متوجه موضوع می شود كه دیگر كاری از دست تیم پزشكی بر نمی آید.

از نكات منفی متیل تستسترون نیمه عمر كوتاه این دارو است و همین نكته سبب می شود كه فرد ورزشكار همچون نقل و نبات این قرص ها را مصرف كند تا سطح دارو به حد اثربخشی در خون برسد.


ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1102
  • کل نظرات : 15
  • افراد آنلاین : 10
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 32
  • آی پی دیروز : 38
  • بازدید امروز : 39
  • باردید دیروز : 62
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 422
  • بازدید ماه : 9,034
  • بازدید سال : 51,413
  • بازدید کلی : 313,240