loading...
هنرهای رزمی
atta بازدید : 95 نظرات (0)

 

ترتیب دریافت سرویس باید در ابتدای هر ست به شرح ذیل مشخص گردد:

ترتیب دریافت سرویس در بازی دوبل

ترتیب دریافت سرویس باید در ابتدای هر ست به شرح ذیل مشخص گردد:

دو یاری كه در گیم اول دریافت كننده سرویس هستند باید تصمیم بگیرند كه كدامیك دریافت كننده اولین سرویس باشد. دو یار طرف دیگر نیز باید به همین ترتیب تصمیم بگیرند كه كدامیك دریافت كننده اولین سرویس در گیم دوم باشند كه در این فرد كه در هر دو طرف كه برای دریافت سرویس مشخص شده‏اند، همچنان در كلیه گیمهای زوج آن ست دریافت كننده اولین سرویس باشد. دو یار باید در هر گیم به تناوب دریافت كننده سرویس باشند.

مورد 1- آیا در بازی دوبل فرد سرویس كننده با یار دریافت كننده سرویس مجاز است در حالی قرار گیرد كه مانع دید دریافت كننده سرویس شود؟

پاسخ: بله- یار فرد سرویس كننده با یار فرد دریافت كننده سرویس می‏تواند در هر حالتی و محلی از زمین خود كه بخواهد چه در داخل و چه در خارج محدوده خطوط زمین قرار بگیرد.

 سرویس خارج از نوبت در بازی دوبل

اگر یكی از دو یار، خارج از نوبت سرویس كند، یار او می‏باید سرویس می‏كرده و به محض آشكار شدن اشتباه باید اقدام به زدن سرویس كند، اما تمام امتیازات قبلی محسوب می‏گردد و سرویس خطای زده شده قبل از آشكار شدن اشتباه نیز به قوت خود باقی است. اگر قبل از آشكار شدن اشتباه و گیم شود ترتیب زدن سرویس به صورت تغییر یافته ادامه یابد.

دریافت سرویس خارج از نوبت در بازی دوبل

اگر در یك گیم ترتیب دریافت سرویس توسط دریافت كنندگان سرویس تغییر یابد، این ترتیب تغییر یافته باید تا پایان گیم مراعات شود اما دو یار باید ترتیب اولیه را در دریافت سرویس در گیم بعدی آن است كه دریافت كننده سرویس می‏شوند. مراعات نمایند.

خطای سرویس در بازی دوبل

سرویس در صورتی كه از مفاد ماده 10 پیروی كند خطا محسوب می‏گردد و چنانچه توپ با یار فرد سرویس كننده یا آنچه او پوشیده یا به همراه دارد برخورد نماید آن نیز خطا محسوب می‏شود اما اگر توپ سرویس شده قبل از برخورد با زمین به یار دریافت كننده یا هر آنچه پوشیده یا به همراه دارد، اصابت نماید و این توپ مطابق ماده 14 (الف) بجا نباشد، سرویس كننده برنده امتیاز می‏باشد.

گردش توپ در بازی دوبل

توپ باید به تناوب و هر بار توسط یكی از دو یار كه در دو طرف قرار گرفته‏اند زده شود واگر توپ با یكی از بازیكنان در تناقض با مفاد این ماده برخورد نماید، حریفان برنده امتیاز می‏شوند.

تبصره: مگر در مواردی كه بصورتی دیگر ذكر شده است هر گونه اشاره‏ای در این موارد به آقایان، بانوان را شامل می‏گردد.

ضمیمه1: ترتیبات و مقررات لازم جهت انجام آزمایشات ماده 3

1- مگر در مواقعی كه بصورتی دیگر مشخص شود، تمام آن آزمایشات باید در حرارت 20 و رطوبت نسبی 60 صورت گیرد. تمام توپها باید از جعبه خود خارج شده و به مدت 24 ساعت قبل از شروع آزمایشات در حرارت و رطوبت مورد نظر قرار گیرند و در همین درجه حرارت و رطوبت هم مورد آزمایش واقع شوند.

2- مگر در مواردی كه به صورتی دیگر مشخص گردیده، میزان فشار اتمسفر در آزمایش باید نهان باشد كه دستگاه «بارومتر» فشار 76 سانتیمتر را نشان دهد.

3- می‏توان این استانداردها را مطابق با شرایط مكانی نقاط برگزاری مسابقاتیكه میانیگین حرارت و رطوبت و فشار بارومتری آن به طور مشخص با میزان 20 و 60 و 76 سانتیمتر اختلاف دارد، تنظیم نمود. چنین استانداردهای تطابق یافته را می‏توان از طریق سازمان تنیس كشوری و بوسیله درخواستنامه به فدراسیون بین المللی تنیس ارجاع كرد تا در صورت تأئید برای آن شرایط مكانی مورد استفاده قرار می‏گیرد.

4- در تمام آزمایشات اندازه‏گیری قطر، از دهانه‏ای حلقوی كه متشكل از یك ورقه فلزی و ترجیحاً مقاوم در مقابل فرسایش با ضخامت یكنواخت 32/0 سانتیمتر استفاده می‏شود كه دارای دو دهانه گرد به قطرهای 54/6 و 86/6 سانتیمتر است. سطح داخلی دهانه حلقوی دارای قسمتی محدود به شعاع 16/0 سانتیمتر است. توپ نباید با وزن خودش بدرون دهانه كوچكتر بیافتد و باید وزن خودش بدرون دهانه بزرگتر بیافتد.

5- در اجرای كلیه آزمایشات تغییر شكل توپ در ماده 3، دستگاه طراحی شده بوسیله آقای «پرسی هر برت استیونس» كه در كشور انگلیس تحت شماره 230250 به ثبت رسیده با اضافات و اصلاحات صورت گرفته بعدی كه جهت اندازه‏گیری میزان فرورفتگی پشتی توپ ضروری می‏باشد. باید استفاده نمود و یا دستگاهی كه توسط سازمان تنیس كشور مورد تأئید باشد واعداد وارقام مشابه دستگاه استیونس ارائه دهد

6-1 مرحله پیش فشردگی، قبل از آزمایشات توپ باید آن را بمیزان 54/2 بصورت پشت سرهم و در امتداد هر یك از سه محور قائم برهم فشرد و این عمل را سه بار تكرار كرد كه جمعاً 9 بار توپ تحت فشار قرارداده می‏شود. تمام آزمایشات باید در مدت دو ساعت از این مرحله پیش فشردگی خاتمه یابند.

6-2-آزمایش جهش توپ مطابق ماده 3: اندازه‏گیریها نسبت به كف سیمانی و انتهای زیرین توپ صورت می‏گیرد.

6-3- آزمایش اندازه‏های كمی توپ

6-4- توپ را طوری در دستگاه اصلاح شده استیونس قرار دهیم كه هیچیك از ورقه‏های دستگاه در تماس با درزهای توپ نباشد. وزن حاصل از تماس توپ اعمال می‏شود و عقربه و علامت را در یك سطر قرار می‏دهیم و شماره‏‏ها را در حد صفر تنظیم می‏كنیم. وزنه آزمایش 165/8 كیلوگرمی را روی نوار مربوطه قرار داده می‏شود و به این نحو فشار اعمال می‏گردد كه با گرداندن چرخ با سرعتی یكنواخت بنحوی كه 5 ثانیه بین لحظه‏ای كه نوار از تكیه كاهش خارج می‏شود تا زمانی كه عقربه با علامت همسطح شود فاصله بیافتد. هنگامیكه گرداندن متوقف شود عدد دستگاه كه همان «فرورفتگی جلوئی» می‏باشد باید ثبت گردد. چرخ دوباره گردانده می‏شود تا رقم 10 مشخص گردد (بمیزان 54/2 سانتیمتر فرورفتگی) سپس چرخ در جهت عكس باسرعتی ثابت گردانده می‏شود (كه به مرور فشار آزاد می‏شود) تا عقربه نوار دوباره با علامت تنظیم می‏شود. سپس ارقام ثبت می‏شود (فرورفتگی پشتی). این عملیات در امتداد دو قطر عمود بر قطر اندازه‏گیری شده اولیه (برروی آن توپ) كه عمود بر یكدیگر نیز می‏باشند، باید تكرار شود.

1-Pre-Compression

 قوانین بازی با صندلی چرخدار

بجز موارد استثنا ذكر شده در زیر، كلیه قوانین تنیس در هر باری با صندلی چرخدار صدق می‏كند.

1- دوبار برخورد توپ به زمین مجاز است

2- برخورد اول توپ با زمین باید در محدوده خطوط زمین صورت گیرد.

3- ضربه سرویس باید در حالی انجام پذیرد كه چرخهای عقبی در پشت خط انتهائی قرار گرفته‏اند.

4- صندلی چرخدار جزئی از بدن بازیكن محسوب می‏شود. تمام قوانین مربوطه در این مورد صدق می‏كند.

الف) بازیكن در صورت برخورد توپ سرویس شده به بدن صندلی چرخدار آنچه كه پوشیده یا به همراه دارد بجز راكتی كه در دست یا دستهایش قرار دارد، امتیاز را از دست می‏دهد اگر توپ سرویس كننده به یار بازیكن اصابت كند، خطا محسوب می‏شود.

ب) خطای چرخ زمانی صورت می‏گیرد كه هنگام اجرای ضربه سرویس هر یك از چرخهای عقب یا ناحیه‏ ای بجز پشت خط انتهائی در محدوده بین ادامه فرضی علامت مركزی تا خط كناری تماس یابد. چرخهای جلو را می‏توان روی خط انتهائی و یا خطوط مركزی گذاشت.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1102
  • کل نظرات : 15
  • افراد آنلاین : 12
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 53
  • آی پی دیروز : 38
  • بازدید امروز : 70
  • باردید دیروز : 62
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 453
  • بازدید ماه : 9,065
  • بازدید سال : 51,444
  • بازدید کلی : 313,271