loading...
هنرهای رزمی
atta بازدید : 92 نظرات (0)

ماده 15 - امتیاز طلایی ( مرگ ناگهانی ) و اعلام برتری

1- در صورت تساوی در پایان راند چهارم ، برنده بر اساس برتری توسط همه داوران مشخص خواهد شد . رای نهایی در مورد برتری باید بر اساس ابتکار عمل در راند چهارم اتخاذ شود .


ماده 15 - امتیاز طلایی ( مرگ ناگهانی ) و اعلام برتری

1- در صورت تساوی در پایان راند چهارم ، برنده بر اساس برتری توسط همه داوران مشخص خواهد شد . رای نهایی در مورد برتری باید بر اساس ابتکار عمل در راند چهارم اتخاذ شود .

توضیح ( 1 )

تعین برتری بر اساس ابتکار عمل هر یک از مبارزین تنها در طول راند چهارم انجام می شود . ابتکار عمل بر اساس برتری فنی مبارز در انجام یک مسابقه تهاجمی ، یا تعداد بیشتر تکنیک های اجرا شده ، یا استفاده بیشتر از تکنیک های پیشرفته از نظر دشواری یا ترکیبی بودن تکنیک ، و بالاخره رفتار بهتر ورزشی انجام می شود .

( توضیح مترجم : موارد تعیین برتری به ترتیب الویت عبارتند از :

1- حمله بیشتر در طول مسابقه

2- اجرای تعداد بیشتر تکنیکها ، منظور تکنیک هایی است که امتیاز نداشته اند .

3- اجرای بیشتر تکنیکهای پیشرفته هم از نظر سختی وهم از نظر ترکیبی

3- دارا بودن رفتار ورزشی بهتر یا بازی جوانمردانه )

( دستور العمل اجرایی )

روش کار برای اعلام برتری به شرح زیر است :

1) پیش از آغاز مسابقه همه داوران باید کارت برتری را دریافت نمایند .

2) در صورتی که مسابقه به تساوی کشیده شود ، سرداور کلمه " وو سه گیروک " ( کارت برتری ) را اعلام می کند .

3) به محض اعلام سرداور ، داوران کنار باید سر را فرود آورده و در مدت ده ثانیه برنده را ثبت و کارت خود را امضاء نموده به سرداور تحویل دهند .

4) سرداور کارت برتری داوران کنار را جمع آوری کرده و نتیجه نهایی را ثبت و برنده را اعلام می کند .

5) پس از اعلام برنده سرداور کارت های برتری را به منشی تحویل و منشی نیز کارت ها را به نماینده فنی فدراسیون جهانی تکواندو ارائه می دهد .

( توضیح مترجم : پس از پایان مسابقه ، در صورت تساوی دو مبارز ( در پایان راند چهارم ) سرداور ابتدا دو مبارز را به محل استقرار خود فرا می خواند ، بعد دو گام ( چپ و راست ) به عقب برداشته و با اعلام " وو سه گیروک " از داوران کنار در خواست می کند تا برنده را تعیین ودر کارت برتری علامت گذاری کنند . سرداور ده ثانیه به داوران کنار وقت می دهد تا کارت برتری خود را پر کرده به وی تحویل دهند و در این مدت مراقبت مینماید تا داوران کنار به تنهایی تصمیم بگیرند . سپس سرداور بدون نگاه کردن به رای داوران کنار ، کارت برتری خود را پر می کند .

پس از آن کارت های برتری داوران کنار را بررسی و در کارت خود ثبت و بر اساس اکثریت أرا برنده را مشخص می نماید . سپس سرداور به محل استقرار خود رفته و پس از اعلام چاریوت و کیونگ ره ، برنده را اعلام می کند . )

ماده 16 - انواع برد

1- بردن با ناک آوت

2- بردن با قطع مسابقه توسط سرداور

3- بردن با امتیاز یا برتری

(1) بردن با امتیاز نهایی

(2) بردن با تفاوت امتیاز

در صورتیکه تفاوت امتیازات دو مبارز به هفت (7) برسد ، مسابقه پایان یافته و برنده اعلام خواهد شد .

(3) بردن با سقف امتیاز

در صورتیکه مبارزی به امتیاز نهایی دوازده (12) دست یابد ، مسابقه پایان یافته و برنده اعلام خواهد شد

4- بردن با کناره گیری

5- بردن با عدم صلاحیت

6- بردن با اعلام جریمه توسط سرداور

http://araktaekwondo.blogfa.com

توضیح(1)

بردن با ناک آوت : وقتی مبارزی بر اثر یک تکنیک قانونی ناک داون شده وتا شماره یودول ( 10 ) قادر به ادامه مسابقه نباشد ، سر داور این نتیجه را اعلام می کند ، و زمانی که سرداور تشخیص دهد که مبارز توانایی ادامه مسابقه را ندارد ، می تواند این نتیجه را پیش از گذشت 10 ثانیه اعلام نماید .

توضیح(2)

قطع مسابقه سرداور : اگر سرداور یا کمیته پزشکی تشخیص دهند ، که مبارز حتی پس از یک دقیقه زمان درمان قادر به ادامه مسابقه نخواهد بود ، یا وقتی که مبارزی به فرمان سرداور مبنی بر ادامه مسابقه توجه ننماید ، سرداور مسابقه را قطع کرده و مبارز دیگر را برنده اعلام می کند .

توضیح(3)

بردن اختلاف امتیاز یا سقف امتیاز

در صورتیکه نتیجه مسابقه بر اساس اختلاف امتیاز یا سقف امتیاز مشخص شود .

(توضیح مترجم : این بخش تنها به صورت دستور العمل از سوی فدراسیون جهانی صادر شده است . آخرین دستورالعمل فدراسیون جهانی در مورد سقف امتیاز و اختلاف امتیاز

در موارد فوق ابتدا امتیازات منفی کسر میشود و سپس چنانچه تفاوت امتیاز به هفت برسد و یا مبارزی به سقف امتیاز 12 دست یابد ، سر داور بالافاصله مسابقه را پایان و نتیجه را اعلام می نماید .

چنانچه دو مبارز در امتیاز 11 قرار داشته باشد ، مبارزی که اولین امتیاز را کسب نماید ، برنده خواهد بود . )

توضیح(4)

بردن با کناره گیری : وقتی که به دلیل کناره گیری برنده مشخص می شود .

الف) وقتی مبارزی به دلیل جراحت یا موارد دیگر از مسابقه کناره گیری می کند .

ب) وقتی که مبارزی پس از پایان زمان استراحت مسابقه را ادامه ندهد یا به فراخوانی برای شروع مسابقه پاسخ ندهد .

پ) وقتی که کوچ به علامت عدم ادامه مسابقه حوله را به درون محوطه مبارزه پرتاب می کند .

توضیح(5)

بردن با عدم صلاحیت : این نتیجه برای حذف شدن مبارز در وزن کشی یا وقتی که مبارز قبل از شروع مسابقه از آن بازمانده اعلام می شود .

توضیح(6)

بردن با اعلام جریمه توسط سرداور : این نوع برد پس از مجموع چهار امتیاز منفی ( 4 - ) و یا بر اساس تصمیم سر داورطبق بند 8 ماده 14 قوانین مسابقات ، اعلام می شود .

http://araktaekwondo.blogfa.com

ماده 17- ناک داون

1- وقتی که بر اثر نیروی تکنیک مبارز ، هر نقطه از بدن حریف با استثنای کف پاها ، با زمین تماس یابد .

2- وقتی که مبارزی گیج شده قصد و توانایی ادامه مسابقه را نشان ندهد.

3- وقتی که سرداور تشخیص دهد که به دلیل اجرای تکنیک قوی مسابقه نمی تواند ادامه یابد .

توضیح

شرایط ناک داون

وقتی که مبارز بر اثر یک ضربه بر زمین افتد ، یا گیج شود ، و یا توانایی پاسخ دقیق به شرایط مسابقه نداشته باشد .

سرداور می تواند حتی بدون شرایط فوق در صورتی که به دلیل اصابت یک ضربه ادامه مسابقه خطرناک باشد و یا وقتی که مورد سلامت مبارزی مشکوک باشد ، ناک داون را اعلام نماید .

( توضیح مترجم : هر زمین افتادن بر اثر تکنیک حریف ناک داون نیست . شرط اول اعلام ناک داون این است که تکنیک اجرا شده موثر یعنی دارای امتیاز باشد . )

http://araktaekwondo.blogfa.com

ماده 18- اقدامات در شرایط ناک داون

1- وقتی که مبارزی بر اثر ضربه قانونی حریف ناک داون شود ، سرداور اقدامات زیر را انجام خواهد داد .

الف ) سرداور با اعلام " گالیو" مهاجم را از حریف ناک داون شده دور می کند .

ب ) سرداور با صدای بلند و با فاصله یک ثانیه ای حرکت دست به نشانه گذشت زمان از هانا ( یک ) تا یول ( ده ) شمارش می کند .

پ ) در صورتی که مبارز ناک داون شده در خلال شمارش سرداور ایستاده و تمایل خود را برای ادامه مسابقه ابراز نماید ، سرداور باید به منظور بهبود مبارز تا یودول ( هشت ) شمارش را ادامه دهد . پس از آن سرداور باید تشخیص دهد که آیا مبارز بهبود یافته یا خیر و در صورت بهبودی با اعلام " کی سوک" ( ادامه دهید ) مسابقه را ادامه دهد .

ت ) در صورتی که مبارز ناک داون شده توانایی اعلام آمادگی برای ادامه مسابقه را تا شماره یودول ( هشت ) نداشته باشد ، سرداور مبارز دیگر رابا ناک آوت برنده اعلام می کند .

ث ) حتی پس از پایان راند یا زمان مسابقه هم باید شمارش ادامه پیدا کند .

ج ) در شرایطی که هر دو مبارز ناک داون شوند ، سرداور تا زمانی که یکی از مبارزین بهبودی کافی نیافته ، باید شمارش را ادامه دهد .

چ ) چنانچه هر دو مبارز تا شماره یول بهبود نیابند ، برنده مسابقه براساس امتیازات تا قبل از ناک داون مشخص

می شود .

ح ) چنانچه سرداور تشخیص دهد که مبارز قادر به ادامه مسابقه نیست ، می تواند بدون شمارش یا در خلال شمارش برنده را اعلام نماید .

2- اقدامات پس از مسابقه

هر مبارزی که بر اثر اصابت ضربه به سر ، ناک آوت شود ، تا سی روز بعد از آن ، اجازه شرکت در مسابقات را ندارد . مبارز پس از گذشت سی روز ، قبل از حضور در مسابقه جدید ، باید توسط پزشک تعیین شده از سوی انجمن (فدراسیون) تکواندو کشور معاینه و پزشک بهبودی و توانایی وی را برای مسابقه تایید نماید .

http://araktaekwondo.blogfa.com

توضیح 1 )

ضربه زننده را دور می کند : در این شرایط مبارز ایستاده باید به محل استقرار خود باز گردد ، البته اگر مبارز افتاده روی محل استقرار یا در نزدیکی آن باشد ، مبارز باید در نزدیکی خط حد و روبروی صندلی کوچ خود به ایستد .

دستور العمل اجرایی

سرداور باید همواره برای رویا رویی ناگهانی با ناک داون یا گیج شدن که معمولا بر اثر ضربه ای قوی و خطرناک بوقوع می پیوندد ، آماده باشد . در این شرایط سرداور باید بدون درنگ کالیو را اعلام و شمارش را آغاز نماید .

توضیح (2)

در صورتیکه مبارز ناک داون شده در خلال شمارش سر داور بایستد و تمایل ادامه مبارزه را ابراز نماید :

نخستین هدف شمارش حفاظت از مبارز است . حتی اگر مبارز قبل از شمارش هشت توانایی ادامه مسابقه را ابراز نماید ، سرداور باید پیش از ادامه مسابقه تا یودول ( هشت ) شمارش دهد . شمارش تا یودول اجباری است و سرداور نمی تواند آن را نادیده بگیرد .

شمارش از یک تا ده به زبان کره ای : هانا ، تول ، ست ، نت ، داسوت ، یاسوت ، ایل گوپ ، یودول ، آهوپ ، یول

توضیح (3)

پس از آن سرداور باید تشخیص دهد که آیا مبارز بهبود یافته یا خیر ودر صورت بهبودی با اعلام کی سوک مسابقه را ادامه دهد :

سرداور باید در خلال شمارش توانایی مبارز را برای ادامه مسابقه تشخیص دهد . تایید نهایی شرایط مبارز پس از شماره هشت تنها یک بررسی نهایی است و سرداور نباید بی جهت ، قبل ادامه مسابقه زمان را تلف کند .

توضیح (4)

وقتی که مبارز ناک داون شده تا شماره یودول قادر به ابراز توانایی ادامه مسابقه نباشد ، سر داور پس از شمارش یول مبارز دیگر را برنده اعلام می کند .

مبارز با ایستادن با مشتهای گره کرده در حالت مبارزه ( گارد مبارزه گرفتن ) تمایل خود را جهت ادامه مسابقه ابراز می نماید . اگر مبارز نتواند تا شماره یودول به این طریق عمل نماید . سرداور پس از شمارش آهوپ و یول مبارز دیگر را برنده اعلام می کند . اعلام آمادگی ادامه مسابقه پس از شمارش یودول ارزشی ندارد . چنانچه مبارز در شمارش یودول توانایی ادامه را ابراز نماید ، در صورتیکه سرداور تشخیص دهد که مبارز قادر به ادامه مسابقه نیست ، شمارش را ادامه داده و پایان مسابقه را اعلام می کند .

توضیح (5)

وقتی که سر داور تشخیص دهد که مبارز قادر به ادامه مسابقه نیست .........

وقتی که مبارزی مورد اصابت ضربه ای خطرناک و جدی و یا در شرایطی اضطراری قرار گرفته باشد ، سرداور می تواند شمارش را متوقف و دستور کمک های اولیه صادر نماید و یا همزمان با شمارش دستور به کمکهای اولیه دهد .

دستور العمل اجرایی

الف) سرداور نباید به جهت کوتاهی در کنترل وضعیت مبارز در خلال شمارش ، پس از یودول زمانی را برای تائید بهبودی مبارز تلف نماید .

ب) وقتی که مبارز قبل از شمارش یودول بهبود یابد و توانایی خود را برای ادامه مسابقه ابراز نماید ، سرداور باید شرایط مبارز را بررسی کند و چنانچه ادامه مسابقه به دلیل نیاز به کمک های اولیه امکان پذیر نباشد ، سرداور ابتدا با اعلام کی سوک شرایط ناک داون را پایان و ادامه مسابقه را اعلام و بلافاصله با اعلام کالیو و کی شی مطابق ماده 19 عمل می کند .

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1102
  • کل نظرات : 15
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 31
  • آی پی دیروز : 98
  • بازدید امروز : 36
  • باردید دیروز : 126
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 162
  • بازدید ماه : 162
  • بازدید سال : 52,510
  • بازدید کلی : 314,337