loading...
هنرهای رزمی
atta بازدید : 102 نظرات (0)

فیتنس یك رشته ورزشی است كه هدف از انجام آن داشتن اندامی متناسب - سالم و ورزیده میباشد . در این رشته بر خلاف رشته بدنسازی هدف تنها داشتن عضلاتی حجیم نیست و در آن هرگز استفاده داروهای نیروزا و آنابولیك توصیه نمیشود .

 

فیتنس یك رشته ورزشی است كه هدف از انجام آن داشتن اندامی متناسب - سالم و ورزیده میباشد . در این رشته بر خلاف رشته بدنسازی هدف تنها داشتن عضلاتی حجیم نیست و در آن هرگز استفاده داروهای نیروزا و آنابولیك توصیه نمیشود .

فیتنس یك رشته ورزشی است كه هدف از انجام آن داشتن اندامی متناسب - سالم و ورزیده میباشد . در این رشته بر خلاف رشته بدنسازی هدف تنها داشتن عضلاتی حجیم نیست و در آن هرگز استفاده داروهای نیروزا و آنابولیك توصیه نمیشود .

مهمترین ویژگی این ورزش اینست كه در آن ورزشكار ابتدا یك تصویر ذهنی از اندام ایده آل مورد نظر خود را در نظر میگیرد و سپس برنامه تمرینی وی برای رسیدن به حالت مورد نظر ورزشكار ترسیم میشود . این بدین معنیست كه ورزشكار خود انتخاب میكند كه فرم بدنی اش چطور باشد .( بر خلاف بدنسازی كه تمام تمرینات برای افزایش حجم عضلانیست )

انجام تمرینات این ورزش برای تمام افرادی كه از فرم بدنی خود راضی نیستند (افرادی كه دارای اضافه وزن هستند و میخواهند وزن كم كنند یا افرادی كه دچار كمبود وزن هستند و میخواهند وزن خود را اضافه كنند) و همچنین افرادی كه به دنبال افزایش استقامت و قدرت بدنی خود هستند و همینطور افرادی كه تمایل به داشتن اندامی فوق العاده متناسب و زیبا دارند مفید و نتیجه بخش است .

تمرینات ایروبیک (قلبی-عروقی)

تمرینات قلبی-عروقی نیاز به یکسری فعالیت های هوازی دارد. تمرینات ایروبیک (هوازی) شامل فعالیت های زیر است:

کلاس های ایروبیک، دویدن آرام، دوچرخه سواری، پیاده روی سریع، اسکیت، اسکی و ....

هدف ورزش های ایروبیک این است که ضربان قلبتان را به حد مورد نظر برسانید (ماکسیمم % 85-50) و برای یک مدت طولانی آن را حفظ کنید.

علاوه بر کالری سوزی و کمک به کاهش وزن، تمرینات ایروبیک فواید دیگری هم دارد. مثل:

* کمک به سلامت قلب و ریه ها

* از بین بردن استرس

* افزایش حجم عضلانی و کاهش حجم چربی بدن

* افزایش سطح چربی بدن

طول مدت تمرینات و شدت آن بستگی به سطح فیتنس و اهداف خودتان دارد.

سطح فیتنس 1: تا به حال در فعالیت های ایروبیک شرکت نداشته اید (یا ندرتاً شرکت داشته اید).

اکثر متخصصین عقیده دارند که تمرینات خود را با سه روز در هفته آغاز کنید که هر جلسه آن 20 الی 30 دقیقه به طول انجامد. اگر نمی توانید 20 دقیه ورزش کنید، ایرادی ندارد، تحمل کرده و تمرین را رها نکنید تا به 20 دقیقه برسید. (برای فایده رسیدن به قلب، باید حداقل 20 دقیقه این تمرینات به طول انجامد). راه چاره این است که ابتدا تمرینات را نرم و آهسته شروع کنید و کم کم شدن آن را بالا ببرید. افرادی که بدون هیچ زمینه قبلی، 5 یا 6 بار در هفته تمرین می کنند، فقط باعث آسیب رساندن به خودشان می شوند.

سطح فیتنس 2: سابقه ی شما در فعالیت های ایروبیک به راحتی به 3 جلسه 20 دقیقه ای در هفته می رسد.

سعی کنید مدت زمان تمریناتتان را به 30 دقیقه و تعداد جلساتتان را هم به 4 مرتبه در هفته برسانید. اگر قبلاً 20 دقیقه ورزش می کرده اید، این مدت زمان را کم کم بالا ببرید (مثلاً اول 22 دقیقه، بعد 24 دقیقه، و الی آخر تا به 30 دقیقه برسید، اینکار باعث میشود راحت تر به این تغییر عادت کنید).

سطح فیتنس 3: سابقه ی شما در فعالیت های ایروبیک به راحتی به 4-3 جلسه حداقل 30 دقیقه ای در هفته می رسد.

برای بالا بردن سطح وضعیت قلبی-عروقیتان، سعی کنید تمریناتتان را به 5-4 جلسه ی 30 دقیقه ای برسانید (اگر الان 3 جلسه در هفته تمرین می کنید آن را به 4 جلسه برسانید و اگر 4 جلسه تمرین میکنید آن را به 5 جلسه برسانید). برای جلوگیری از آسیب های ناشی از تمرین زدگی (مثل آسیب رسیدن به تاندون ها، ساق پا و ...) باید تمرینات خود را ضربدری کنید (یک روز پیاده روی، روز بعد دوچرخه، روز بعد شرکت در کلاسهای ایروبیک و...)

تمرینات قدرتی

قدرت عضلانی با ماکسیمم نیرویی که یک عضله یا گروه عضلانی اعمال می کند، تعریف می شود. این همان نوع قدرتی است که وزنه برداران المپیک موقع وزنه برداری حین مسابقات از خود نشان می دهند.

استقامت عضلانی، ظرفیت عضله برای اعمال نیرو به طور مکرر یا حفظ یک درجه انقباض ثابت در مدت زمان معین است. وقتی که یک آیتم خاص را بارها و بارها بلند می کنید، استقامت عضلانی خود را نشان می دهید.

تن یا کشیدگی طبیعی عضله به استحکام عضلات شما برمی گردد. هم استقامت و هم قدرت باعث ارتقاء کشیدگی عضله می شود.

روش ها و متدهای مختلفی برای بالا بردن سطح قدرت، استقامت و کشیدگی عضلانی وجود دارد. در زیر به نمونه هایی از متدهای قدرتی اشاره می کنیم که می توانید از بین آنها آن متدی که با نیازها و شیوه ی زندگی شما سازگاری بیشتری دارد را انتخاب کنید




ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1102
  • کل نظرات : 15
  • افراد آنلاین : 45
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 272
  • آی پی دیروز : 34
  • بازدید امروز : 610
  • باردید دیروز : 55
  • گوگل امروز : 5
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 1,253
  • بازدید ماه : 9,865
  • بازدید سال : 52,244
  • بازدید کلی : 314,071